گروه سیاسی: پس از آنکه ایتالیا هفته گذشته اعلام کرد تلاش می‌کند کشورهای عضو گروه 8 را در حاشیه اجلاس افغانستان، برای محکوم کردن عملکرد دولت ایران بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در قالب یک بیانیه، تحت فشار قرار دهد، خبرهای منتشرشده از اظهارنظرهای مطرح شده در این باره در شهر تریسته ایتالیا، محل برگزاری اجلاس گروه 8 حکایت از اختلاف‌نظر شرکت‌کنندگان داشت.

با وجود آنکه کشورهای غربی به‌ویژه ایتالیا و فرانسه در دومین روز از نشست 3 روزه گروه 8 تلاش کردند تا بیانیه‌ای شدیداللحن علیه اقدام‌های دولت ایران در قبال اغتشاش‌های اخیر صادر کنند، اما روسیه با این رویکرد مخالفت کرد، هرچند که وزیر خارجه این کشور در حاشیه این نشست نگرانی جدی خود را از آنچه استفاده از زور علیه معترضان می‌خواند، بیان کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی با خبرنگاران، تاکید کرد که روسیه حاضر نیست به بیانیه‌ای که مدیریت انتخابات در ایران را محکوم کند، بپیوندد. 

وی انتخابات ایران را تمرین دمکراسی خواند و پس از نشستی با همتای ایتالیایی خود که به‌شدت بر لزوم صدور بیانیه‌ای در محکومیت ایران تأکید داشت، گفت: توافق کردیم که زبانی را به کار بگیریم که به ما اجازه دهد بر وظیفه‌ اصلی خود یعنی حرکت به سوی حل مسائل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران متمرکز شویم.

بیانیه محتاطانه گروه 8

پس از این مخالفت‌ها، وزرای امور خارجه گروه 8 در بیانیه خود که دخالت آشکار در امور داخلی ایران محسوب می‌شود، مدعی شدند که خشونت‌ها در ایران باید هرچه زودتر پایان یابد.

آنها از آنچه اقدامات خشونت‌بار دولت با معترضان به نتیجه انتخابات خواندند، اظهار تأسف کردند و این در حالی بود که خبرگزاری فرانسه این بیانیه را محتاطانه خواند.

در این بیانیه وزرای امور خارجه انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و البته روسیه ادعا کرده‌اند که نگران عواقب بعدی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستند، هرچند که بلافاصله تأکید کرده‌اند که به حاکمیت ایران احترام می‌گذارند.

البته فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا پس از صدور این بیانیه در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که این بیانیه شامل محکومیت ایران هم هست، اما در عین حال این قضیه را نیز به رسمیت شناخته است که روند انتخابات، یک مسئله ایرانی است و ما قصد دخالت در امور داخلی ایران را نداریم.

این در حالی است که سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از دیدار اخیرش با همتای صهیونیست خود در رم، اعلام کرده است که در روابط تجاری خود با ایران تجدید‌نظر خواهد کرد.

تعیین ضرب‌الاجل برای گفت‌وگوهای هسته‌ای

ایسنا به نقل از وزیر امور خارجه ایتالیا که بعد از نشست گروه 8 در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، گزارش داد: ایران تا ماه سپتامبر (شهریور) فرصت دارد به پیشنهاد 1+5 برای گفت‌وگوی مستقیم درباره برنامه‌ هسته‌ای خود پاسخ دهد.

فرانکو فراتینی گفت: مقامات گروه 8 قرار است ماه سپتامبر در نیویورک و در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر ملاقات کنند و این فرصتی خواهد بود برای راستی‌آزمایی اینکه آیا ایران به پیشنهاد مذاکره از سوی جامعه بین‌المللی پاسخ داده است یا خیر.

وزیر امور خارجه روسیه هم در سخنانی در حاشیه این اجلاس گفت که به‌نظر نمی‌رسد موضع هسته‌ای تهران تغییر کند، اما جامعه جهانی باید از خود صبر نشان دهد و از طریق مسالمت‌آمیز نسبت به حل مشکل اقدام کند.

کد خبر 84294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز